(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

“Je bent een rund als je met vuurwerk stunt”, wie kent die reclameslogan niet? Zo’n effect wil de overheid in het wietwalhalla van de VS – Colorado – ook graag. Vanaf deze week draait er een miljoenencampagne voor verantwoordelijk wietgebruik, gericht op inwoners en toeristen!

good-to-know-underage-its-not-okKlachten van omliggende staten waar cannabis illegaal is één van de redenen voor deze actie. Voor ‘Good To Know’ (de naam van de campagne) wordt maar liefst 5,7 miljoen dollar uitgetrokken. Het geld komt onder meer van belastingen die door wietkopers worden betaald in de honderden legale marihuanawinkels. Deze maand is hij van start gegaan op de radio, internet en in kranten.

Catchy cowboystem

Er wordt gebruik gemaakt van allerlei catchy slogans, die in de radioreclames begeleid worden door banjomuziek en een cowboystem. Volgens Dr. Larry Wolk, medisch hoofd van het staatsministerie voor Volksgezondheid, is deze nogal countryachtige aanpak bedoeld om iedereen te bereiken en niemand uit te sluiten.

Iedereen aan bod

Tieners, toeristen, Latino’s en vrouwen die borstvoeding geven, behoren tot de doelgroepen. Deze laatste is gekozen omdat sommigen niet weten dat THC in de placenta terecht kan komen, zegt Wolk. Ook wordt er gewaarschuwd voor de effecten van cannabis in voedselproducten.

Rattencampagne

good-to-know-under-21Afgelopen jaar was er de controversiële ‘Don’t Be A Lab Rat’ campagne, bedoeld om consumptie onder minderjarigen tegen te gaan. Kooien voor laboratoriumratten op menselijke grootte werden op openbare locaties neergezet, inclusief informatie over het afremmen van de hersengroei. Sommigen vonden dit te negatief omdat de kooien op een gevangeniscel leken. “Helder en vriendelijk”, zo noemt Wolk de nieuwe campagne ‘Good To Know’ dan ook…

Bewustmaking

“Ik heb altijd al gezegd dat we wiet moeten beschouwen als de drug die het is en niet de drug die sommige mensen vrezen dat het is”, zegt Jonathan Singer, Democratisch afgevaardigde van Colorado en voormalig sociaal werker die veel van de legalisatiewetten heeft helpen opstellen.

Wetshandhavers in de staat wilden dat de campagne er kwam, inclusief onderzoek naar gebruik en waarneming. Volgens eerder onderzoek was maar 27 procent van de inwoners zich er van bewust dat het verboden is om in het openbaar te blowen. En maar 23 procent wist dat het niet verkocht mag worden aan mensen onder de 21 jaar.

Lekker bekkende slogans

Een aantal van de zeer aanstekelijke slogans hebben we hier op een rijtje gezet.

“Whether you choose to use or not, you might not now as much as you thought”

“Public space is not the place”

“With those under 21 be aware, it’s illegal to give or share”

“For those underage, it’s just not OK. Their brains are still growing, so keep it away”

“What you get here, can’t go out there”

“To buy, to keep or to have some, you must be at least 21”

 

(advertentie)