(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Hop, daar vliegt weer een wietmiljard door de media! Eerder brachten we al het miljard van de Brabantse politie – dat er in die provincie omgezet zou worden door de kwekers – en nu meldt Bureau Intraval dat de gemiddelde coffeeshop in Nederland tussen de 1,4 en 2 miljoen euro per jaar omzet. Alle 600 bij elkaar dus goed voor 1 miljard.

Leuker kunnen we het niet maken…

Dagblad Trouw publiceert het miljard maandag in de krant. Zonder veel voorbehoud zegt men dat ‘er voor het eerst duidelijk is hoeveel geld er in de Nederlandse coffeeshops wordt uitgegeven aan softdrugs’…

shutterstock_179313323

Het exploiteren van een coffeeshop legt je geen windeieren, aldus dagblad Trouw [illustratie: Don Purcell/Shutterstock]

Daar valt echter wel iets op af te dingen, op dat kogelronde cijfer van 1 miljard euro. Om te beginnen omdat ook hier sprake is van een schatting. Immers, coffeeshops kunnen niet legaal inkopen, dus daarvan wordt geen administratie bijgehouden. De omzetten en winsten worden dan wel opgegeven bij de Belastingdienst (als het goed is), maar komen op de grote hoop van ‘horecagelegenheden’ omdat er geen verschil wordt gemaakt tussen een coffeeshop of een café.

Miljoenenomzet

Weliswaar baseert men zich op het tellen van het aantal klanten bij 30 coffeeshops (in 2013!) en het vragen aan 700 bezoekers hoeveel geld ze aan wiet uitgaven, maar Bureau Intraval doet vervolgens niet veel meer dan dit cijfer vermenigvuldigen met het aantal shops dat Nederland telt. De Groningers komen dan dus uit op een totale jaarlijkse wietomzet van tussen de 875 miljoen en 1,25 miljard euro. Een gemiddelde coffeeshop zet dan dus rond de 1,7 miljoen euro om met wiet- en hasjverkoop, ofwel tussen de 1,4 en 2 miljoen per jaar…

265 kilo per shop per jaar

Directeur Bieleman van Bureau Intraval spreekt van ‘de best beschikbare schatting op dit moment’. Onderzoeker Nicole Maalsté van onderzoeksbureau Acces Interdit loopt al langer rond in de cannabiswereld en zij zegt in Trouw dat de Intraval-cijfers redelijk kloppen naar haar idee. Zelf deed ze onderzoek bij 80 coffeeshops en daaruit blijkt dat die gemiddeld 225 kilo wiet en 40 kilo wiet per jaar verkopen. Wat dan weer redelijk overeenkomt met wat Intraval zegt.

Goed, het ene miljard (van de coffeeshops) is het andere (van de Brabantse wietkwekers) niet zullen we maar denken 😉

[openingsfoto: underworld/Shutterstock]
(advertentie)