(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

In de coffeeshop, onder het genot van een rokertje en een bakkie, ontstaan soms de beste ideeën. Zo merkte ook de chief van The Stoned Society die niet alleen voor zichzelf maar voor de hele maatschappij een groene (internet/cannabis)revolutie ziet weggelegd…

Vrij als een internetvogel

Omdat een groot deel van mijn activiteiten nu eenmaal op een of andere manier met internet hebben te maken, zou ik in theorie overal kunnen werken zolang er gratis WIFI, stroom (voor de laptop zonder accu…) en koffie is. En natuurlijk de mogelijkheid het liefst binnen, al dan niet buiten in rust en zonder er op aangesproken te worden, een jointje te roken op zijn tijd. Nu, het eerste wat in je op komt is de coffeeshop. Zo ook bij mij. En dat bracht me op een idee.

Daarvoor gaan we wel eerst even terug naar De Gouden Eeuw. Een periode niet voor niets zo genoemd vanwege de impact die het zou hebben op de huidige maatschappij.

Koffie en cannabis

Koffie en cannabis, een gezegende combinatie...

Koffie en cannabis, een gezegende combinatie…

Zeer belangrijk tijdens die periode was de opkomst van koffie en dus koffiehuizen. Dankzij de zeehandel, was er ineens een alternatief voorhanden voor bier, jenever en water. Twee geestvernauwende drugs en de ander de basis van het leven. Niet echt een stimulans, iets wat koffie wel is. En cannabis.

Dankzij deze stimulans bleven ze niet alleen wakker maar konden ze tevens zich beter concentreren op de lange gesprekken die volgden in de koffiehuizen. Wat hieruit mede voortvloeide was de Industriële Revolutie, waardoor we nu van alle gemakken zijn voorzien.

Er zijn genoeg stoners zoals ondergetekende die met de hippie-speedball combinatie van wiet – dan wel hasj – met koffie het fijnste werken

Natuurlijk, koffiehuizen bestaan nog steeds. De grootste commerciële keten hierin is Starbucks, ook bij velen bekend vanwege gratis internet en dus ingespeeld op (jonge) entrepreneurs die hun laptop mee hebben voor hun veelal online werk.

Nu, de misvatting die word gemaakt in de huidige coffeeshops zoals wij die kennen die naast koffie ook wiet en hasj verkopen, is dat mensen alleen maar langskomen om iets te kopen en/of te chillen. Maar er zijn genoeg stoners zoals ondergetekende die met de hippie-speedball  combinatie van wiet dan wel hasj met koffie het fijnste werken.

Spontane start-ups in coffeeshop

Het is dat Hi  niet meer bestaat, anders had ik wel een provider kunnen verzinnen die het internet kan aanleggen zodat het gevarieerde publiek van de coffeeshops spontaan een start-up kan beginnen, al dan niet in de cannabis industrie. Hiermee zouden coffeeshops op hun beurt incubators worden voor tal van nieuwe bedrijfjes.

m-2Dat het imago en het beeld van de coffeeshop en coffeeshopganger altijd wel een positief geluid kunnen gebruiken, daarover is denk ik iedereen het wel eens.

Bring Your Own Bud

Natuurlijk kan je je afvragen of hier wel ruimte voor is in de horeca. Het is mogelijk om hiervoor aparte BYOB (Bring Your Own Bud) clubs te maken waar geen wiet word verkocht. Maar omdat we helaas niet altijd out of the box kunnen blijven denken en eerder zullen moeten kijken wat we kunnen doen onder de huidige omstandigheden. En dat is zeker geen straf.

Online groene revolutie

Als er op een plek de integratie wel is gelukt, dan is het wel in de coffeeshop en de cannabiscultuur in het algemeen. Een betere plek voor interessante mensen te ontmoeten die vaak ook nog eens over skills beschikken en best een centje bij zouden kunnen verdienen, is er namelijk niet in mijn ogen dan de coffeeshop. Als ze zich hier nu eens bewust van zouden worden, kan er een heuse online groene revolutie plaatsvinden in Nederland.

Een periode die in de toekomst bekend zal staan als De Groene Eeuw.

(advertentie)