(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Als het aan de mensen van Marijuana Policy Project – de grootste pro-cannabis lobbygroep in de U.S.A. – ligt is het stereotiepe beeld van blowers verleden tijd. Geen Cheech & Chong-achtige uitingen, maar moderne voorlichting met eerlijke boodschappen aan het publiek. De campagne nieuwe stijl ging woensdag van start in Colorado.

De campagne bestaat uit posters, billboards, brochures en tijdschriftadvertenties en de boodschap is samen te vatten met: gebruik wiet verantwoordelijk. Tot het einde van het jaar investeren de cannabisindustrie en de activisten 75.000 dollar in Colorado om het (nieuw) cannabispubliek bewust te maken van verantwoord wietgebruik. Daarbij worden de clichés die zo lang de wietdiscussie hebben beheerst voorgoed achtergelaten: de stonede hippies als Cheech & Chong dus, maar ook de idiote anti-wiet propagandastijl van de tegenstanders en overheden. Voortaan wordt er met moderne beelden en zinnige informatie gecommuniceerd.

De eerste billboard van de cannabisactivisten werd woensdag onthuld in Denver

De eerste billboard van de cannabisactivisten werd woensdag onthuld in Denver

Eerlijke voorlichting in plaats van clichébeelden

Dat betekent dus dat er eerlijk verteld wordt dat je het rustig aan moet doen met het eten van cannabisproducten bijvoorbeeld. Toeristen en nieuwelingen worden gewaarschuwd tegen de gevaren van te snel en te veel wiet consumeren. Automobilisten voor het stoned rijden, wat nog altijd fors bestraft kan worden in de VS, zelfs in het gelegaliseerde Colorado. Mason Tvert, woordvoerder van het Marijuana Policy Project over deze trendbreuk met het verleden: “Tot dusver was iedere voorlichtingscampagne gestoeld op het beledigen en angst aanjagen van marihuanagebruikers.” Daarmee bedoelt hij bijvoorbeeld de recente ‘lab rat’-campagne waarbij levensgrote rattenkooien bij scholen en in parken werden opgesteld en jongeren te horen kregen dat ze door blowen veranderen in laboratoriumratten, een fraai staaltje van hoe de overheid in de VS belastinggeld spendeert. Zie ons eerder artikel hierover: ‘Campagne vergelijkt blower met labrat’. Of de tv-spotjes van de staat Colorado eerder dit jaar waarin blowers niet meer in staat waren een basketbal te gooien of een tv op te hangen aan de muur.

Uitbreiden naar andere staten

Volgens de cannabisindustrie en wietactivisten zijn het typische voorbeelden waarin cannabisconsumenten worden neergezet volgens aloude clichébeelden, als domme stoners in plaats van als doorsnee volwassenen. Een traditie van tientallen jaren in de VS. En daar gaan zij nu dus tegenwicht aan bieden, met serieuze voorlichting die verantwoord wietgebruik propagandeert. Woensdag werd de eerste billboard getoond in Denver, de hoofdstad van Colorado (zie foto). Het is de bedoeling om de bewustzijnscampagne volgend jaar uit te breiden naar de staat Washington, waar cannabis immers ook volledig legaal is. En wie weet ook naar Alaska en Oregon waar de kiezers in november besluiten over legalisering…

 

(advertentie)