(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

BMW komt met een geheel elektrische auto, want milieuvriendelijkheid is belangrijk, en verkoopt! En deze elektrische i3 van BMW is de concurrentie wat dat betreft een grote stap voor. Door hem van hennepvezels te maken is hij namelijk superlicht, zuinig, mooi én milieuvriendelijk!

De nieuwe BMW i3 weegt nog geen 1224 kilo en is daarmee een nog zuiniger, door hennep dus. Want de ijzersterke vezels van de hennepplant wegen een stuk minder dan conventionele plastics en metaal.

Gewicht is bij elektrische auto’s erg belangrijk voor de efficiëntie van de lithium-ion batterijen, die voor de brandstof moeten zorgen. De batterij in de i3 is trouwens al verantwoordelijk voor 20% van het hele gewicht van de auto. Erg belangrijk dus dat de rest van de auto niet te veel weegt. De oplossing daarvoor heeft BMW gevonden in hennep.

hennepbmw2

BMW gebruikt hennep al veel langer bij de productie van hun auto’s. Deur- en andere panelen worden ervan gemaakt, zo ook bij de nieuwe i3 want een deurpaneel van hennepplastic is ongeveer 10% lichter dan een van gewoon plastic. Maar hennep is ook heel mooi, en daarom heeft BMW de hennep in de i3 niet verstopt. Door de vezels te laten zien ziet de i3 er vanbinnen uit als een luxe mini loft, zo zegt i3 ontwerper Benoit Jacob.

hennepbmw3

Sinds 1990 gebruikt BMW al hennepvezels in hun auto’s, het materiaal is namelijk licht, sterk en milieuvriendelijk. Ze begonnen met hoedenplanken en delen van airbags van hennep en voegde daar later de deurpanelen aan toe.

Na de i3 zal BMW begin volgend jaar ook nog met een hybride sportwagen komen, de i8. Ook van hennep dus.

hennepbmw4

 

 

 

(advertentie)